معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به سرشماری پاییزه سال ۱۴۰۲ در منطقه حفاظت شده دیمه رامهرمز گفت: حدود ۲۰۰ راس آهو در این منطقه حفاظت شده سرشماری شد.

سید عادل مولا گفت: سرشماری پستانداران هر ساله در فصل پاییز به منظور برآورد جمعیت گونه‌ها، برنامه‌ریزی جهت مدیریت و حفاظت آن‌ها در زیستگاه‌ها صورت می‌گیرد.

او  ادامه داد: امسال نیز همانند سال‌های گذشته سرشماری آهو در سایت تکثیر آهو و منطقه حفاظت شده دیمه به مساحتی بیش از ۱۱ هزار هکتار، با حضور کارشناسان اداره کل و شهرستان رامهرمز و علاقمندان به محیط زیست در روز‌های ۱۷ و ۱۸ آذر ماه انجام شد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان  افزود: اولین روز این سرشماری از ساعت ۱۹ تا ۲ بامداد در منطقه حفاظت شده دیمه و سپس روز بعد از ساعت هفت صبح تا ۱۲ ظهر در سایت تکثیر با روش جرگه انجام شد و در این سرشماری حدود ۲۰۰ راس آهو مشاهده و سرشماری شد.

آقای مولا با اشاره به سرشماری وحوش در دیگر نقاط استان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده سرشماری وحوش مناطق تحت مدیریت استان به مدت ۱۵ شبانه روز و با مشارکت ۷۰ نفر از کارشناسان و محیط بانان استان از منطقه حفاظت شده میشداغ آغاز شده است.

او ادامه داد: در این سرشماری پنج منطقه حفاظت شده و پنج منطقه شکارممنوع مورد شمارش قرار می‌گیرد.

منطقه دیمه از شهریور ماه سال ۱۳۷۳ به منظوراحیای محیط طبیعی و حیات وحش منطقه به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد و پس از آن در سال ۱۳۹۰ به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.

منطقه حفاظت شده دیمه در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان رامهرمز در مسیر جاده رامهرمز - رامشیر قرار دارد و یکی از زیستگاه‌های مهم احیا و تکثیر گونه با ارزش آهوی ایرانی است.

سیمای طبیعی منطقه حفاظت شده دیمه از سه بخش کاملا متمایز دشتی در شمال، تپه ماهوری در میانه و کوهستانی در جنوب تشکیل شده که زیستگاه مناسبی جهت ادامه حیات پستاندارانی نظیر آهو، قوچ و میش، کل و بز و انواع پرندگان نظیر دراج، هوبره، کبک، تیهو و انواع پرندگان شکاری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.